Meny
MENU

22. APRIL – 7. MAI
GALLERI 1 – HADELAND GLASSVERK

Lørdag 22. april åpner salgsutstillingen «The Memory of Place» av Nicoaly Aamodt, i Galleri 1 på Hadeland Glassverk.

Nicolay Aamodt har sin utdannelse fra Academy of Art College i San Francisco. Siden debuten i 2002 har han hatt utstillinger ved kunstgallerier i Bergen, Voss, Ålesund,Galleri A og Stolper & Friends i Oslo der han har gjort stor suksess. Kunstnerens arbeider befinner seg i en rekke offentlige og private samlinger, og har blant annet blitt kjøpt inn av Fugazi, Fokus Bank, Aker Sykehus. First Securities og Politidirektoratet.

Spesielt for utstillingen på Hadeland Glassverk har Nicolay Aamodt laget et limited edition litografi-trykk med diamant-motiv. Det finnes i 40 eksemplarer, er nummerert og selges kun her hos oss.

Detaljer
Teknikk: Litografi
Opplag: 40 stk
Prod år: 2017
Signert
Motivformat: 48 x 44,5 cm
Format: 48 x 44,5 cm
Pris 3.500,-

«Arbeidet med denne utstillingen begynte som samtaler og refleksjoner om sammenhengen mellom minner og sted; steders rolle i hukommelse og hukommelsen i steder.

Hvilken effekt har sted på oss, på å forme vår identitet og våre minner? Vi kan utvikle forhold til steder vi bor i den utstrekning at de blir en forlengelse av oss selv og både ivaretar og blir en integrert del av våre minner. Vi kan også oppleve ett og samme sted forskjellig og ende opp med motstridende minner. Hvordan opplever vi for første gang et nytt og ukjent sted? Hvordan er denne erfaringen forskjellig fra slik vi opplever det samme stedet når dette har blitt kjent? Hvilken effekt har flytting og flukt på vår identitet? Hvordan ivaretas vår identitet når vi må forlate vårt hjem?
Treformene som fungerer som en slags ramme på maleriene samtidig som de er en del av verket utgjør et jeg – subjekt- i disse verkene, men der subjektet er uatskillelig forbundet med verden, som i Merleau-Pontys persepsjons-fenomenologi. Vi er vår kropp og verden erfares med kroppen. Det er mulig å fullt ut identifisere seg med et sted (og menneskene som bor der) uten en begrunnelse i egen fortid. Sted har betydning både som skaper av minner og opprettholder eller bærer av minner- både personlige og kollektive.
Treformene og maleriene utført med oljemaling, collage, blyant og fettstift på lerret montert på treplater, er både en helhet og to deler.
It is by “lending his body to the world that the artist changes the world into paintings” (L’Œil et l’esprit/Eye and Mind, Merleau-Ponty) og dette forutsetter at kunstnerens kropp er i og laget av samme materialitet som verden: For å føle må han være håndgripelig og for å se, synlig.”


Lukk
500 kr igjen til FRI FRAKT!
0 av 500